Ons onderwijs kenmerkt zich door de volgende zaken: Goede resultaten, Kleinschaligheid, Eigen verantwoordelijkheid en Structuur.
Goede resultaten
Vanwege het coronavirus is in het schooljaar 2019-2020 geen eindtoets gemaakt door groep 8.
In schooljaar 2018-2019 hebben de kinderen van groep 8 drie dagen gewerkt aan de eindtoets. De kinderen hebben allemaal hun best gedaan om te laten zien wat ze beheersen. En nu na een lange periode van wachten in spanning met de vraag: “Hoe heb ik het gedaan?” is de uitslag gekomen. Iedere leerling heeft in een envelop de uitslag mee naar huis gekregen om dit samen met de ouders te bekijken en te bespreken. In deze rapporten wordt -op basis van de standaardscore- een onafhankelijk advies gegeven over de mogelijkheden van een leerling voor de diverse brugklastypen. Als school zijn we heel trots op elk resultaat: proficiat allemaal. Ook de schoolscore is heel goed. We hebben een score van 538.4 gehaald, waarbij het landelijk gemiddelde op 535.1 ligt.
Complimenten aan de kinderen van groep 8 en natuurlijk ook aan alle leerkrachten. We hebben voor het vierde jaar op rij een score behaald die boven het landelijk gemiddelde ligt, gerelateerd aan onze populatie.
Kleinschaligheid
Wij zijn een kleine en overzichtelijke school. Dit wordt al direct zichtbaar bij het eerste bezoek aan de school. We hebben een grote centrale hal. Over de manier van werken hebben we afspraken en we spreken elkaar hierop aan. De sfeer is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Uw kind wordt gekend en gezien door de groepsleerkracht, maar ook door de andere leerkrachten. Hierdoor creëren we een veilige en vertrouwde leeromgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen.
Verantwoordelijk
We laten kinderen zien dat we verantwoordelijkheden hebben buiten onze schoolmuren. Zo dragen we zorg voor het schoonhouden van de schoolomgeving en hebben we regelmatig contact met de bewoners van het Thomashuis bij ons in de straat.
Eigen verantwoordelijkheid is belangrijk voor de ontplooiing van de persoonlijkheid van ieder kind. Het kind moet leren verantwoordelijk te zijn voor werk, gedrag en rol in de maatschappij. Een kind leert dit als het verantwoordelijkheden krijgt en vervolgens ook hier op aangesproken wordt. “Ja, maar zij deed dat ook” is bij ons geen geldige reden voor gedrag. Kinderen dragen ook de verantwoordelijkheid voor de zorg van de eigen omgeving, het op orde houden van het lokaal en enkele organisatorische zaken. Dit soort taken motiveren de onafhankelijkheid van de kinderen.
Structuur
Bij de Beatrixschool bieden we kinderen veel structuur. Het is voor de kinderen duidelijk wat we gaan doen en hoe. Natuurlijk werken we ook met instructiegroepen, kinderen luisteren allemaal naar uitleg en gaan alleen of in groepen dit verwerken of krijgen verlengde instructie. Daarnaast bieden we structuur in de inrichting van de dag, lokaal, klassenregels, handelen van de leerkracht, etc..